Johanna Lindqvist
Fysioterapeutti

Toimitilat
Vapaudenkatu 4 A 1, 15110 LAHTI

Arvoisa asiakkaamme. Valmistaudu kohtaamaan koira vastaanottotiloissa. Jos olet allerginen koirille, keskustele asiasta kanssani etukäteen.

Puhelin
+358 (0)40 418 4132

Sähköposti
lindqvist.johanna@gmail.com

Kysy myös lahjakortteja!

Maksut käteisellä, laskutusasiakkaat sopimuksella.

KORONAVIRUS AJAN FYSIOTERAPIAN TURVALLINEN TOTEUTUS

Nykypäivänä tiedämme vielä hyvin vähän koronaviruksesta. On löydetty lähes oireettomia koronaviruksen kantajia ja tartuttajia. Itämisajaksi kutsutaan aikaa tartunnasta ensioireiden alkuun. Ensioireiden ilmaantumisesta on tietoa yhdestä päivästä kahteen viikkoon. Tartunnan saaja voi kuitenkin levittää virusta jo pari päivää ennen oireiden alkamista. Jokainen meistä voi täten olla tiedostamattaan viruksen kantaja ja tartuttaja. Siksi onkin todella tärkeää pitää huolta hyvästä hygieniasta ja suojautua erittäin hyvin. Olen pyrkinyt huomioimaan koronaviruksen tartuntareittejä, jotta fysioterapian toteuttaminen olisi mahdollisimman turvallista.

Hyvä asiakas, seuraavilla toimintatavoilla ja keinoilla voimme yhdessä varmistaa ja maximoida MOLEMMINPUOLISEN suojautumisen ja turvallisuuden fysioterapiatilanteissa. Yksi tärkeä suojautumiskeino meillä on ollut lähikontaktien välttäminen. Kuitenkin fysioterapiaa emme voi toteuttaa ilman lähikontaktia. On erittäin tärkeä tiedostaa, että fysioterapiassa ollaan läheisessä ihmiskontaktissa ja kosketuksissa, jossa tarttumisvaara on suuri ilman asianmukaista suojautumista.

Tärkeintä on että saavut AINA fysioterapiaan ns. terveenä ja oireettomana. Kun tulet lähivastaanotolle sinulla EI SAA OLLA tiedossasi seuraavia oireita:

• NUHAA (vaikkakin olisi todettu allergiatyyppiseksi)
  • YSKÄÄ TAI KURKKUKIPUA
  • HENGENAHDISTUSTA
  • KUUMETTA
  • YHT´ÄKKISIÄ LIHASKIPUJA
  • SILMÄTULEHDUSTA
  • YHT´ÄKKISTÄ UUPUMUSTA TAI VÄSYMYSTÄ
  • MAKU- TAI HAJUAISTIN HÄIRIÖITÄ
  • VATSAKIPUJA, RIPULIA TAI PAHOINVOINTIA
  • PÄÄNSÄRKYÄ
  • VARPAIDEN TAI SORMIEN TURVOTTELUA

Lisäksi, jos olet altistunut koronalle tai ollut ulkomailla, on ns. karanteeniaika 4 viikkoa.

Nykytiedon mukaan emme tiedä miten koronavirus leviää jo sairastaneiden ihmisten kesken. Korona immuniteetista emme tiedä vielä riittävästi. Koska meillä ei vielä ole olemassa sairastaneiden riittävää tieteellistä näyttöä, olen estynyt toteuttamasta silloin fysioterapiaan. Vedoten ja turvaten asiakaskuntaani, joista moni lukeutuu ns. riskiryhmiin.

Koska voimme olla oireettomia koronaviruksen kantajia on tärkeää ehkäistä ja estää viruksen tarttumista. Ensisijainen tarttuminen tapahtuu limakalvojen tai hengitysteiden kautta. Tartunta on mahdollinen myös ulosteesta. Nämä edellä mainitut seikat täytyy myös huomioida tarkoin fysioterapiatilanteessa ja hoitotiloissa.

Suojautuminen

ON TÄRKEÄÄ, että olet lukenut ja sisäistänyt toimintaohjeet ennen lähivastaanotolle tulemista. Näin fysioterapia käytännössä tulee kanssasi toteutumaan;

-Olethan tietoinen, että vastaanottoon pääsee vasta aikaisintaan 5min. ennen sovittua hoitoaikaa. Tiloissa on kerrallaan vain yksi asiakas, tällä vältetään turhia lähikontakteja ja altistumista.

-Asiakkaiden välissä on riittävästi taukoa, jotta kosketus- ja mahdolliset tartuntapinnat ehditään desinfioida edellisen asiakkaan jäljiltä ja suojavarusteita vaihtamaan. Myös huoneilma puhdistuu.

-Vastaanoton ulkopuolella desinfioidaan kädet ja asiakas saa hengitysmaskin (FFP2 venttiilillä), jota hän käyttää koko ajan ollessaan fysioterapiatiloissa. Asiakas voi myös tuoda oman avaamattomassa pussissa olevan FFP2 tason maskin, joka puetaan vasta vastaanoton ulkopuolella. Maskeilla estetään mm. pisaroiden leviäminen yskiessä, puhuessa tai aivastaessa. Sekä minimoidaan käsillä suun, kasvojen ja nenän alueen koskettelua.

-Eläinfysioterapia asiakkaalta olisi toivottavaa, että koiraa kykenisi käsittelemään ja hoitamaan ilman omistajan läsnäoloa. Jos omistajan oleminen hoitotilanteessa on välttämätöntä, tulee hänen suojautua edellä mainituilla tavoilla.

-Tiloissa on GENANON maailmanlaajuisella patentoidulla teknologialla koronavirusta ilmasta eliminoiva ja tappava ilmanpuhdistuslaitteet. Tämä mahdollistaa turvallisen hengitysilman.

-Hoitopöydillä ja neurosonicin hoitotuolissa on kertakäyttöiset hoitopöydän paperit.

-Toimitilan WC:ssä on käytössä desinfioimisainetta, kertakäyttöpaperia, saippuaa ja käsidesiä. Käsihygienista huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää viruksen leviämisen estämisessä.

-Fysioterapeutin suojavarusteina ovat ns. kaasumaski oikeaoppisilla suodattimilla, suojalasit ja suojavisiiri tai kiinteä kaasumaski suojavisiirin kanssa. Kertakäyttöiset suojakäsineet, suojatakki ja suojamyssy. Käsien desinfioimiseen käytössä jokaisessa huoneessa käsidesiä.

-Leukanivelien, purentalihasten ja suun sisäisiä käsittelyjä EI TEHDÄ, korkean tartuntariskin vuoksi. Edellä mainitut oireistot hoidetaan suun ulkopuolelta ja epäsuorilla tekniikoilla.

Suojautuminen ja sen ylläpitäminen aiheuttavat merkittäviä lisäkustannuksia. Jotta tämän kaiken ns. korona turvallisuuden maksimoiminen ja jatkuvuuden ylläpitäminen olisi mahdollista, lisätään kaikkiin hoitohintoihin 15e ns. koronalisä, joka mahdollistaa TURVALLISEN toiminnan jatkuvuuden ja fysioterapian toteuttamisen.

Koronavirus on osoittautunut maailmanlaajuisesti vakavasti otettavaksi virukseksi. On mahdottomuus tietää kenelle koronavirus on hengenvaarallinen ja kenelle ei. Turhia riskejä tulee ehdottomasti välttää kaikin keinoin. Tehdään yhdessä turvallinen fysioterapiatilanne ja pidetään toisistamme huolta.